Pracownia muzyczna
|
Instruktor terapii zajęciowej: mgr Leszek Krzemiński
W pracowni muzycznej kształtuje się umiejętności koncentracji. W trakcie zajęć pobudza się inwencję twórczą,
fantazję, rozwija zdolność przeżywania muzyki i wyrażania dostrzeżonych zjawisk. Podczas zajęć terapeutycznych kształtuje się
umiejętność wszechstronnej obserwacji, spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i słuchowej.
Rozwijana jest wrażliwość na barwy, formy, światło, ruch i dźwięk.
W trakcie zajęć wykorzystuje się zabawy ruchowe, ćwiczenia rytmiczne, grę na instrumentach /tamburyna, grzechotki/,
swobodne interpretowanie ruchem tematów rytmicznych, utwory muzyczne, piosenki, tańce, bajki.
Pod kierunkiem instruktora uczestnicy uczą się grać na instrumentach, przygotowywani są do prezentacji artystycznych, przeglądów, konkursów wokalnych i tanecznych.
Uczestnicy poprzez takie zajęcia poznają wiele ciekawych form i metod wyrażania swoich emocji, przeżyć, doskonalą swoją dykcję oraz słuch, rozwijają swoje talenty wokalne,
sceniczne, poznają wiele ciekawych form i metod wyrażania swoich emocji, przeżyć poprzez muzykę, doskonalą dykcję, szlifują głos oraz słuch.
|
|
Pracowania plastyczna
|
Instruktor terapii zajęciowej: mgr Katrzyna Szostak-Wójtowicz, lic. Paulina Lipowicz
Zajęcia w pracowni plastycznej mają na celu rehabilitację zawodową poprzez rozwijanie sprawności manualnej,
zapoznanie uczestników z podstawowymi technikami plastycznymi, poznawanie świata barw oraz rozwijanie własnej kreatywności przy wykorzystaniu różnorodnych materiałów.
Celem zajęć w pracowni plastycznej jest pobudzanie wśród młodzieży wyobraźni
i fantazji twórczej, kształtowanie potrzeb estetycznych, a także dokładności, cierpliwości i wrażliwości.
|
|
Pracownia gospodarstwa domowego
|
Instruktor terapii zajęciowej: mgr Paulina Burzec-Burak
W pracowni gospodarstwa domowego wszelkie poczynania terapeutyczne są dostosowane do indywidualnych możliwości każdego z uczestników.Dla jednych terapia nastawiona jest na naukę nowych umiejętności, dla innych główny nacisk kładzie się na utrwalenie już posiadanych.
Staramy się uwrażliwić naszych uczestników na to, by dbali o czystość i porządek na terenie warsztatów, a szczególności na stanowisku pracy.
Uczestnicy doskonalą umiejętności przysposabiające do pracy w zakresie:
Obsługiwania sprzętu AGD:
- kuchenki gazowej,
- piekarnika,
- mikrofalówki,
- zmywarki do naczyń,
- pralki,
- i innych sprzętów znajdujących się w pracowni.
Dbania o estetykę i czystość:
- nakrywanie do stołu,
- sprzątanie po posiłku,
- pranie
- prasowanie
Sporządzania listy zakupów:
- dokonywania zakupów na potrzeby zajęć warsztatowych i własne w ramach prowadzonego treningu ekonomicznego,
- kulturalne spożywanie posiłków,
- doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
|
|
Pracownia Higieny Życia i Profilaktyki Zdrowia
|
Instruktor terapii zajęciowej: mgr Sylwia Przytuła
Kształtowanie postaw prozdrowotnych, nauka higieny osobistej oraz rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. Przestrzeganie zasad dobrego zachowania i kultury życia codziennego,wdrażanie do aktywnego działania na rzecz zdrowia własnego i publicznego. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje słowa i czyny. Propagowanie zdrowego stylu życia. Rozwijanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo własne i kolegów oraz kształtowanie umiejętności zachowania się w miejscach niebezpiecznych.
|
|
Pracownia techniczno-rolnicza
|
Instruktor terapii zajęciowej: mgr Józef Wojtyto
Pracownia techniczno-rolnicza zajmuje się wykonywaniem różnych wyrobów z drewna i półfabrykatów.
Należą do nich między innymi: półki, skrzynki, ramki, świeczniki, meble ogrodowe, przyrządy dydaktyczne i wszelkiego rodzaju ozdoby.
Uczestnicy w tej pracowni nabywają wiele umiejętności przydatnych w życiu codziennym, jak również podstawy związane z wykonywaniem pracy zawodowej.
Do obowiązków uczestników należy opieka nad ogródkiem, który znajduje się przed warsztatami.
Zajmujemy się również rzeźbieniem, a wykonane przez siebie prace malujemy i zdobimy stosując różne techniki artystyczne.
Każdy ma możliwość tworzenia wyrobów według swoich pomysłów.
Nauka obsługi sprzętu:
- wyrzynarki,
- piły elektrycznej,
- wiertarki ręcznej,
- wkrętarki akumulatorowej,
- wyrzynarki stacjonarnej,
- mikrotokarki,
- szlifierki.
Nauka posługiwania się narzędziami:
- piłą ręczną,
- śrubokrętami,
- dłutem,
- ściskiem stolarskim,
- kluczami.
Poznanie i przyswojenie nazw oraz oznaczeń stolarskich.
Nauka rozróżniania materiałów do pracy.
Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Dokształcenie i doskonalenie podstawowych procesów psychicznych /uwaga, koncentracja, pamięć, wyobraźnia, spostrzegawczość/.
Doskonalenie umiejętności tworzenia i kojarzenia.
Samodzielność i zaradność w pracy.
Współdziałanie i funkcjonowanie w grupie.
|
|
Pracownia informatyczna
|
Instruktor terapii zajęciowej: mgr inż. Patrycja Tracz
Uczestnicy w pracowni komputerowej uczą się podstawowych zasad posługiwania się komputerem
i technologią informacyjna, doskonalą pisownię, przestrzeganie zasad interpunkcji i ortografii, a także opracowują rysunki w programach graficznych,
zaproszenia, wizytówki, kartki okolicznościowe. Uczestnicy uczą się korzystać z Internetu i umiejętnie go wykorzystywać w celu pogłębienia swojej wiedzy o świecie.
Uczą się współdziałania i funkcjonowania w grupie.
|
|
|
Zajęcia rehabilitacyjne
|
Fizjoterapeuta: lic. Alicja Bączek
Podczas rehabilitacji uczestnicy są prowadzeni blokiem programowym. Program rehabilitacji ruchowej jest
kompleksowym procesem oddziaływania, na który składa się między innymi: kinezyterapia, muzykoterapia, choreoterapia, terapia manualna, mające na celu zwalczanie, przeciwdziałanie wadom postawy i dysfunkcjom narządu ruchu.
Oprócz zajęć prowadzonych na sali rehabilitacyjnej dodatkowym wypełnieniem programu są zajęcia, które odbywają się na hali sportowej.
Uczestnicy WTZ biorą udział w paraolimpiadach oraz zawodach między ośrodkowych, co pozwala im na wykorzystanie umiejętności wypracowanych
i zdobytych podczas zajęć uwieńczonych dyplomami i medalami.
|
|
Zajęcia psychologiczne
|
Psycholog: mgr Anna Kijak
W ramach spotkań z Panią Psycholog prowadzone są zajęcia grupowe ogólnorozwojowe dla uczestników rozwijające zdolność spostrzegania, zapamiętywania, twórczego myślenia, umiejętność wypowiadania się, poznawania własnych możliwości. Jak również prowadzona jest Indywidualna pomoc psychologiczna w zakresie trudności emocjonalnych, adaptacyjnych i rodzinnych.
|
|